mandag 27. juli 2009

På fest med en drapsmann

For over ti år siden kom jeg i snakk med en svært trivelig kar på en fest.

Som de to eneste som ikke drakk alkohol ble vi plassert til å passe på at alt gikk for seg som det skulle.

Festen var på et såkalt grendahus, det var over 100 gjester, men det var en hyggelig tone og vi hadde grei kontroll på det som skjedde - og det lille som ikke burde ha skjedd.

Jeg hadde aldri møtt mannen før, men fikk et godt inntrykk. Han fremsto som en stille og reflektert fyr. Han likte å trene, var svak for blondiner og oppførte seg eksemplarisk hele den kvelden jeg tilbrakte med han.

Et par år senere ble han tatt for overlagt drap i en av de mest omtalte drapssakene her til lands det året.

Ettersom jeg ikke kjente fyren, gikk det aldri inn på meg. Jeg hadde kun snakket med han en kveld for noen år siden.

Men jeg ble sjokkert.

Drapet gikk nemlig hardt inn på oss i lokalsamfunnet og når en fyr du har pratet med, og som man har et godt inntrykk av, blir tatt for ugjerningen - da blir man sjokkert.

Akkurat nå er det også en, eller kanskje flere, som går løs der ute og vet de har drept et menneske.

Det ufattelige, dypt tragiske og grusomme drapet på en 18 år gammel gutt i Kongsvinger kan nemlig skremme hver og en av oss. Spesielt når politiet ikke har peiling på hvem som kan ha gjort det.

Slike drap gjør oss til paranoide mennesker. Det er sånt vi stort sett hører om fra andre land på nyhetene. Det skjer ikke i Norge.

Men når det først har skjedd stoler jeg på politiet. Jeg stoler på at synderen blir tatt og at han eller henne får sin straff.

Jeg håper den som har gjort det tar ansvar selv og melder seg. Litt for alle oss andres del som føler frykt og ubehag med tanke på at drapsmannen (eller mennene) fortsatt er på frifot, men aller mest for synderens egen del. Det kan ikke være lett å gå rundt og vite at man har drept et menneske.

Poenget mitt er - det kan være hvem som helst som har gjort dette. Selv en du har møtt på fest en gang.

Siste nytt:

En siktet for drapet i Kongsvinger

- Pågrepet for drap på 18-åring

En person pågrepet for drapet i Kongsvinger


- Drept av en bekjent

Skulle på fest da han ble drept


Blogglisten

13 kommentarer:

  1. Bra skrevet. Enig med deg.

    SvarSlett
  2. I en gitt situasjon kan vi alle bli drapsmenn dessverre.

    SvarSlett
  3. Veldig godt synset.
    Likte innlegget ditt.

    SvarSlett
  4. det som har skjedd i kongsvinger var bare noe som ventet på og skje.. det florerer så mye dop rundt blandt ungdommen der att den som har gjort denne tragiske tingen, sansynlig vis ikke vet at han/hun har gjort noen ting...
    politiet u kongsvinger har aldri hatt noe som helst peiling på hva som foregår der.. det er ungdomm helt fra 14år som lurer de trill rundt og selger og kjøper dop på gatene der.. kongsvinger er blitt den nye "PLATA" politiet må snart åpne øynene!!!!!!

    SvarSlett
  5. Veldig bra reflektert...

    SvarSlett
  6. Det er spesielle personligheter som blir drapsmenn og kvinner. Ikke hvem som helst. Mange er flinke til å kamuflere sine mørke sider for folk som ikke kjenner dem godt. Det kan være et personen du møtte var en slik karakter. Han drakk ikke skiver du og det kan være at han holdt sine demoner i sjakk ved å unngå alkohol.

    SvarSlett
  7. Nei, alle kan ikke bli drapsmenn. Dette er blitt en myte. Enkelte mangler rett og slett en mental sperre, derfor tyr de til våpen. Derfor blir de drapsmenn/kvinner. Dette har psykologer analysert i det vide og det brede.

    Vedder på at den pågrepne personen var i besittelse av kniv. Og når du går med kniv er du også villig til å bruke den.

    SvarSlett
  8. Kanskje han ikke drakk av religiøse årsaker.
    Uansett er det nesten til å få hikke av å se
    hvor naïve nordmenn er.

    SvarSlett
  9. Søren M. Schraader28. juli 2009 kl. 14:16

    Det er flust med hobbypsykologer ute å går forstår jeg ...

    SvarSlett
  10. Hei Anonym. Jeg er over 60 år og har gått med kniv siden konfirmasjonsalderen, men jeg har aldri følt behov for å drepe noen. Kniv er noe man går med som et redskap, noen har alltid en tannpirker eller to i lomma. Jeg spikker en når jeg trenger det. Bilen som kjørte foran meg engang, kjørte på en hare og jeg stoppet og avlivet den med den kniven jeg alltid har hengende i beltet. Den henger der og er ikke synlig hvis jeg ikke tar av meg jakka. Jeg går i teater med den og i operaen, men jeg tar den av meg når jeg skal ut og fly.
    Det er ikke mange år siden at de fleste i Norge gikk med kniv (menn), men det ble ikke flere drap av den grunn. Det ble heller færre!

    SvarSlett
  11. Personen er bare siktet. IKKE dømt. Husk det. Kan hende han ikke er drapsmannen så ikke forhåndsdøm han.

    SvarSlett
  12. Til 60-åring.

    Skjønner hva du sier, men du er noget utdatert. Mange går med kniv for å "forsvare seg" ikke som et redskap. Redskapet er ikke nødvendig lengre siden vi lever i et bruk-og-kast samfunn hvor alt du trenger kan kjøpes døgnet rundt på 7-eleven. Harer kan drepes med en stein eller du kjører over den en gang til.

    Forøvrig var det problemer også før i tiden med at kniver ble trukket i brennvinsfylla.

    SvarSlett
  13. Tilgjengeøligheten på våpen har selvsagt mye å si for antall drap og drapsforsøk. Bare se på USA der stort sett alle familier har våpen.

    SvarSlett