lørdag 25. juli 2009

Jeg føler meg ikke helt bra ...

Tenkte jeg skulle avslutte dagen med å se igjennom kveldens nyheter.

Og de to største nettavisene i landet kjører samme toppsak - SVINEINFLUENSA.

Den fryktede og mye omtalte pandemien har brutt ut i en ungdomsleir i Sogn og Fjordane, og stakkars Pia på 15 år er isolert på en skole.

I tillegg frykter to kompiser på 16 og 17 år at de har fått den grisete influensaen.

Nå, lørdag morgen, kan de største nettavisene melde at leiren er avlyst og at tilfellene av syke har doblet seg.

Jeg har helt siden jeg hørte om svineinfluensaen første gang hatt en følelse av at vi nordmenn har tatt litt lett på dette.

Eksperter sier vi bør holde oss hjemme, men likevel drar vi på ferie til de mest utsatte områdene.

Vi har smilt og ledd litt, og ikke bekymret oss så mye som vi kanskje burde. Det som blir sagt i media er i alle fall alt annet enn oppløftende.

Mulig media smører på og at skremselspropagandaen er vel stor, men bør vi ikke ta dette litt seriøst nå som flere og flere over hele landet blir smittet?

Jeg merker i alle fall at jeg ikke føler meg helt i form ...

Blogglisten

20 kommentarer:

  1. Søskenbarnet mitt har hvert i england og kom hjem for to dager siden.
    Hun overnattet hos en venninne, dagen etter var hun syk, men siden hun bor i Tronheim var de rask å teste henne, men hun var ikke smittet.

    SvarSlett
  2. like farlig som vanlig influensa, SCHLÆPP av

    SvarSlett
  3. Ja, jeg har veldig lyst til å slappe av,..men får det ikke til.
    For jeg vet ikke hvor ille dette er. Jeg forstår folkehelsa og myndigheter som vil vite mye om dette da det er i deres interesse og hel tiden være oppdatrert på ny smitte i verden.
    Det er mange intresenter i dette med smitte, og det skal jo komme menig mann til gode.

    Men jeg er litt irritert på samme tid fordi jeg tror jeg engster meg for noe som jeg egentlig ikke trenger,..kanskje.

    I en vanlig influensasesong, så dør jo folk og det er dem i samme risikogruppe som dør da også. Er flere døde i england under denne pandemien enn under vanlige influensautbrudd..? Det sies det ikke noe om, og det stresser meg.
    Har to barn som er på ferie i utlandet, og begge ble syke med svinesymptomer,men de testet seg ikke og er i dag friske. De tok ingen forholdsregler og levde normalt etter feberen ga seg og hosten også ettrhvert ga seg. Det må da finnes mange som dem.? Som ikke tester seg, og de har sikkert smittet andre de,..vil jeg tro. slik man gjør med vanlig influensa. så tenker jeg,...nå har vi gjort noe feil,..ingen isolasjon osv..huff.

    Nei, vet du hva jeg blir ikke klok på dette jeg,..bare mer og mer forvirret.

    SvarSlett
  4. En ting til jeg tenker på,..javel skal vi alle sammen massevaksinere oss,..med de bivirkningene en slik vaksine kan gi..

    brekninger ,kvalme,magevondt,..osv.

    kanskje verre enn selve infuensaen,..

    Jeg tok en influensavaksine en gang, og har aldri vært så syk noen gang....så det frister jo ikke dette da..

    SvarSlett
  5. HOLDE DERE HJEMME!!!

    Det er i beste tilfelle egoistisk å reise til utsatt områder og snakk om dusteri å arrangere 4H leir med 1700 ungdommer! Vi kan ikke stanse spredningen av svineinfluensaen nei - men vi bør vel være såpass at vi gjør vårt beste for å begrense spredning. Og så viktig er ikke Spania-turen eller 4H leiren at man MÅ gjøre dette akurat nå! Og man har også et ansvar for å unngå å bli smittet ovenfor de man selv igjen kommer til å smitte. Selv om du selv tåler sykdommen så er det ikke sikkert at den du smitter er like heldig!!!

    SvarSlett
  6. Familien min og jeg, mann og to barn på 4 og 7 år skal til Spania i morgen. JEg er livredd, redd for ungene og redd for at vi skal bli smittet. Men er det større sjanse for å bli smittet i Spania enn her hjemme i Norge? Vi kan jo bli smittet over alt. Jeg synes dette er utrolig vanskelig, og jeg er forvirret. Det er jo ikke lett når Helsemyndighetene sier vi kan reise og en professor på Ullevål sier en bør holde seg hjemme, hva er riktig å gjøre? Jeg tenker jo umiddelbart at vi bør holde oss her i Norge, men er det så mye tryggere? HJEEELP.
    Hadde selv en virus hjernehinnebetennelse for noen år siden og er redd jeg er motakelig for denne nye dritten.

    SvarSlett
  7. Skal også til Spania, nærmere bestem Mallorca. Noen som vet hvordan det står til der

    SvarSlett
  8. Forstår godt du er livredd for å reise til syden, rådene en får spriker og jør en bare mer forvirret.

    Men når det er sagt, så burde vel folk som ikke er i risikoruppen forholde seg tålig normalt, (hvis det går an)

    Tror muligens jeg hadde reist, men du må tenke på at 40 i feber i 30/35 varmegrader er mer utfordrende og være syk i...hmmm.

    Jeg har en datter med astma, huff jeg er kjempenervøs,..hun er 24 og student, ( de som blir syke ? ikke sant)

    Vet ikke hva jeg skal tenke jeg..er ikke rolig i hvertfall.

    SvarSlett
  9. Hvis du ikke er i risikogruppen er det ingen rasjonell grunn til å være redd!

    Influensa av alle varianter er ikke morsomt å få men er heller ikke spesielt farlig hvis man ikke har kroniske sykdommer eller andre forhold som gjør at man er definert i en risikogruppe.

    Hvis man skal reise er det vel enda litt viktigere enn før å passe på at man har reiseforsikringen i orden evt helsekort fra nav hvis man reiser innen EU/EØS (Kan bestilles gratis på nett).

    Selv de som blir skikkelig syke greier seg som regel hvis de får skikkelig behandling på et sykehus med vestlig standard.

    Det må nå være titusenvis av smittede i land som USA og UK som har større smitteutbredelse enn Norge har hittil. Det er IKKE rapportert om særskilt mange dødsfall i disse landene noe som er et godt tegn.

    Sannsynligheten for at du skal bli drept i en trafikkulykke mens du er på ferie er antagelig vesentlig mye større en at du skal dø av svineinfluensa. Risikogruppe eller ei.

    SvarSlett
  10. Viruset er ikke som de vi kjenner fra før, derfor er det uforutsigbart... At man ikke blir skremt av symptombildet som har vært til nå vil ikke si at dette kan endre seg - det er akkurat dette at vi ikke vet, som gjør at vi burde ha ekstra respekt...

    SvarSlett
  11. Skal både til Storbretania og Spania. Jeg og min mann skal reise uten våre to barn, men er det trygt? Vurderer å utsette hele reisen. Avreisedagen er nå på tirsdag, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen råd? Jeg vil jo helst ikke utsette meg unødig for smitte, og enda mindre bære smitten med hjem igjen til mine søte små. Dilemma!

    SvarSlett
  12. Fatter ikke at dere tenker med plasthoder!!!!Når smittervern legen går ut i media og fraråder nå om å reise til utlandet(noe sent) så spør dere om dere bør reise til Spania???? Det er et av de landene som det er full eksplosjon av smitte?? Hvor mye mere store bokstaver må dere ha??? Om man ikke er alvorlig sykså er det ikke fare sier en her-det har jo bare florert at nettopp friske mennesker er dausjuke ehr-herlighet,går det an å bli mer trangsynt??

    SvarSlett
  13. Nå bør dere som absolutt skal reise utenlands akkurat NÅ, ta til vett. Det ser ut for at folk må ha dette inn med teskje. Det er en farlig influensa vi snakker om. Den er farlig for gravide, småbarn,astmatikere,hjertesyke, diabetikere, de med kols, og dessuten alle som har et nedsatt immunforsvar på grunn av for eksempel behandling for kreft eller behandling som inkluderer bruk av kortison. Den er også farlig for de over 65. De fleste som er rammet er i begynnelsen av 20 årene. Det er kjent at det akkurat nå er 3 personer i Norge som kjemper for livet sitt i respirator. Det pusssige er at 2 av de 3 IKKE har noen kjente sykdommer.

    Hvor mange er i faresonen?
    Jeg synes at det idiotisk og ansvarsløst å dra utenlands nå. Å ta med barn er bare så utrolig..............................

    SvarSlett
  14. Det blir sagt i artikkel at dødligheten på verdensbasis er 0,6%

    Men på folkehelseinstitutet blir det sagt en letalitet mellom 0,1%-0,01% i motsetning til vanlig influensa som har letalitet på 0,2%. (sist oppdatert 20/7- link: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6129&MainArea_5661=6129:0:15,5008:1:0:0:::0:0&MainLeft_6129=5544:76879::1:6130:1:::0:0.)

    Så hva er korrekt? Er de første tallene kalkulert på både de sikre og usikre tallene for smittede som døde? Huske at i mexico hva det mye usikkerhet rundt om hva antallet døde pga svineinfluensa var.

    SvarSlett
  15. utrolig? tja.. Hvis du ikke har fått det med deg vil smitten og den er allerede i norge, ta bussen eller sitt på toget så blir du smittet uansett.. Klart noen plasser i usa og mexico er vel størst kjangs å bli smittet, men ta noen forhåndsregler.. vær litt:O mer prippen på hvor du spiser maten, vask litt oftere på hendene etter at du er på farten..

    For og være helt ærlig er det større kjangs for at du blir smitta i matbutikken her hjemme i norge mens du står i kø i kassa! Alle sjuke handler å da står de å i kø! HAH!

    SvarSlett
  16. jeg har akkurat kommet hjem fra denne 4H-leiren, foreløpig helt frisk. men jeg kjenner flere som har fått denne influensaen nå, og det er ikke egentlig så ille som folk skal ha det til. det er ikke noe værre enn en vanlig influensa, bare at den er mye mer smittsom. de fleste skal visst få den i løpet av høsten likevel. det er de med kroniske sykdommer som det er verst for.

    SvarSlett
  17. Ingen grunn til å bli hjemme dersom man følte seg frisk før leiren, og sjansen er større for alle med normalt immunforsvar å dø av en vanlig sesong influensa, enn denne typen svneinfluensa. I Norge dør det rundt 1500 i året av vanlig influensa, hittil har ndt 750 dødd av svineinfluensaen på verdensbasis. Folk har ikke vondt av å være litt syk, og leiren var knall selvom det ble slik det ble. Kreds til arrangører for et godt taklet problem.

    SvarSlett
  18. Jeg har nettopp kommet hjem fra Mallorca, og det var ingen fare. Ingen av familien min eller jeg ble syk. Og jeg tenkte ikke over at det i det hele tatt fantes noen svineinfluensa, så jeg tok det helt med ro

    SvarSlett
  19. hvor mange er dt som har dødd av influensa'en hittil i hele verden??

    SvarSlett