lørdag 25. juli 2009

Hvorfor kjører man egentlig for fort?

Det går ikke en eneste dag uten at man leser om en eller annen bilulykke i avisene.

Det kan være alt fra mindre uhell til alvorlige trafikkulykker. Felles for mange av dem er altfor høy fart.

Og man opplever det i trafikken selv hele tiden også. Jeg og samboeren var nylig en tur til Sverige, og vi opplevde både på vei til og på vei fra at vi ble forbikjørt flere ganger.

Vi holdt fartsgrensen.

Det latterlige er at bilene som kjører forbi ofte legger seg rett inn rett foran oss og blir værende der. Hva er poenget med det?

Jeg husker også en gang vi ble forbikjørt av en ungdomssgjeng med nedsenket bil og sotede vinduer. I øyeblikket de passerte oss klarte sjåføren å vise fingeren til oss, mens resten av passasjerene oppførte seg som en gjeng udresserte apekatter.

Fem kilometer senere nådde vi dem igjen. De hadde fått problemer med bilen. Og jeg klarte ikke å la være ... fingeren kom i retur.

Jeg skjønner at man kjører for fort om det er noe kritisk. En fødsel eller en situasjon som kan redde liv. Men dette er unntakene som ofte bekrefter regelen.

Hvorfor man kjører fort når man er på ferie, skal på jobb eller ned i butikken for å handle - det fatter jeg ikke. Man tjener nemlig så mye mindre tid enn all den tiden man risikerer å miste.

Saker om bilulykker fra og med lørdag 25. juli:

E6 sperret etter trafikkulykke

Flere skadd i kollisjon på E6

Fire skadet etter utforkjøring

Dødsulykke på Sørlandet

Kolliderte med politibil etter kidnapping

Familie i sjokk - bil landet like ved campingvogna

Blogglisten

7 kommentarer:

  1. Er så hjertens enig. Meg og min forlovede opplever det samme HELE tiden når vi er ute og kjører. Vi er ofte på veien i for bindelse med jobb i sammenheng med danseband-duoen vår. Er sykt mange situasjoner man kommer opp i som er direkte livsfarlig. Den dagen vi som uskyldige blir rammet, og om jeg fremdeles lever og er bevisst, synest jeg veldig synd i den/de skyldige!!! Nei, la oss normale som holder fartsgrensen, og kjører i den farten som er LOVLIG gå imot alle problem makerene på veien. Problemet er bare at det er ALTFOR lite igjen av oss normale folk!!

    SvarSlett
  2. Helt enig. Opplever selv titt og ofte at folk MÅ forbie bare for å slippe å ligge bak noen. Selv kjører jeg kun forbi hvis det er en traktor eller en annen bilist som kjører langt under fartsgrensen. Ligger bilen foran i fartsgrenser ser jeg ingen hensikt med å kjøre forbi. Selv ikke når det er tofelt og forbikjøringsfelt ser jeg helt hensikten med å presse seg fra og bytte fil i tide og utide bare for å komme seg fort fram. Det er ikke mange minuttene en sparer pr. mil for å kjøre for fort heller. 10 km enn fartsgrense gir 1 min spart pr. mil. I tillegg når folk først skal kjøre forbi, så klarer de heller ikke vente til det er nogenlunde klart for å kjøre forbi. Neida, de SKAL forbi, om det så koster dem livet. Gjerne før bakketopper med sving osv. Ikke rart mange dør i trafikken hvert år. Det værste er de uskyldige som kjører pent som ofte blir skadelidende. Hadde alle brukt bilbelte, kjørt etter fartsgrense, oppført seg som FOLK, ikke kjørt forbi til enhver pris, hadde vi snakket om mange, mange liv spart hvert år. Løsningen er holdningskampanjer. Lappen kun etter å ha passert 20 år, obligatorisk holdningskurs der man ser resultatet av front til frontkollisjoner usladdet f.eks vil nok virke passe avskrekkende...Høres brutalt ut, men kan virke. De farligste sjåførene er de som nettopp har fått lappen, blodtrimma bil og som gjerne synes fart er både spennende og gøy og skal gjerne tøffe seg litt for de 5 som sitter baki som hoier og skriker og alle uten belte...

    SvarSlett
  3. Dette er et emne som jeg brenner spesielt sterkt for, da jeg har familie som var i en alvorlig ulykke. Grunnen? Ut i fra det jeg forstod, var det snakk om en forbikjører som kom mot dem, og som ikke rakk å legge seg i riktig fil i tide. Resultatene ble katastrofale, og hun ene ble skadet for livet, 50% handikappet.

    Jeg kjører omtrent hver dag med broren min, og hver ENESTE dag så ser jeg en lovbryter i trafikken. Enten en som går over fartsgrensen, ulovlig forbikjøring (Sperrelinje/foran sving/i oppoverbakke) eller så er det folk som oppfører seg helt idiotisk, kjører i 60 gjennom rundkjøringer, bryter vikeplikt osv.

    Det som spesielt irriterer meg, er når jeg ligger på E6, og jeg kjører forbi en lastebil som kjører i 80. Jeg skifter felt, går opp i riktig fart, og så kommer det en tulling bak meg som blinker med fjernlysene, og vil jeg skal gå opp i fart. Noe jeg ikke gjør. Når jeg har kjørt forbi lastebilen og lagt meg i riktig felt, så gasser han bak opp som en idiot, og begynner å kjøre forbi meg før jeg i det hele tatt er ferdig med feltskiftet. Idiotisk, farlig og unødvendig.

    Man skal IKKE gå over fartsgrensen i forbikjøringsfeltet, eller når man foretar en forbikjøring i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hva som har fått folk til å tro det. Foretar man forbikjøring, og klarer ikke å kjøre forbi i riktig fart, så var det da ikke nødvendig å foreta forbikjøring i utgangspunktet.

    Dette er ting som irriterer meg grenseløst. Derfor har jeg tatt noe min bror har sagt på fullt alvor. Det er et ubestridelig faktum.

    ALLE er idioter til det motsatte er bevist.

    SvarSlett
  4. Artikkelen du knytta bloggen din til er ikke stadfesta ennå som pga høy fart. Å se på fart førerfeil som eneste variabel å grunn til dødsulykkene er lite reflektert. Link se konklusjon:http://www.vegvesen.no/binary?id=37321
    Link se side 15:http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00093/Sikkert__P__vei_mot__93289a.pdf

    SvarSlett
  5. De fleste ulykker med ungdom er i sammen med en dårlig bil med sint utrykk. Dvs ikke blodtrimma men med bråke potte, spoiler og div ettermontert pynt. Ungdom i Norge har ikke råd til biler med mye motor. De fleste råne bmw`r har 1,6 liters motor, en 1,8 liters har feks 114 hestekrefter. "Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse." ( Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), §12, 4). http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html&emne=forbikj%d8ring*&) Dette skjer som regel aldri. Ser og ofte at biler kjøre 10 under i svinger for å øke opp te fartsgrense på strekninger å dette skjer ikke under dårlige forhold.

    SvarSlett
  6. Kjører man for fort hvis man holder en høyere hastighet enn fartsgrensen?

    Ja, naturligvis - for fort i forhold til fartsgrensen. Men er det for fort i forhold til vei og føre?

    Jeg kjører daglig på Ring 3 i Oslo og på E18 mellom Oslo og Drammen.

    På Ring 3 ligger 98 % av bilene i 100 km/t der fartsgrensen er 80. Tilsvarende på E18, før det blir 90 hhv. 100-sone - der ligger 98 % av bilene i 110/120.

    Er dette for fort? Hva om fartgrensen blir hevet fra 80 til 100, hadde ikke da alle de som tidligere kjørte i 100 "rett"?

    Misforstå meg rett, idiotkjøring som forbikjøring på bakketopper, før svinger og over sperrelinjer kan ikke unnskyldes, og skal ikke godtas- men det å kalle alle som aksellerer til 120 km/t når de kjører forbi en trailer på E6 for så å legge seg inn og redusere farten igjen for idioter - det er for dumt.

    SvarSlett
  7. Enkelte kjører fort forde det er tøft, noen liker det, andre får kick av å kjøre forbi andre... Men de tar ikke veldig hensyn til andre folk ute på veien...

    SvarSlett