onsdag 29. juli 2009

Kommer du til å droppe det?

Nå er solariumer like farlig som røyking og andre giftstoffer.

Det står å lese på flere store norske nettsteder i dag.

Oppgraderingen kunngjøres i det medisinske tidsskriftet Lancet Oncology, der det også fremgår at risikoen for hudkreft kan øke med opptil 75 prosent dersom man bruker solarier.

Selv har jeg aldri tatt sol da jeg ikke liker den klaustrofobiske tanken på å tilbringe flere minutter i et solarium.

Jeg har heller ikke det helt store behovet for å være brun til enhver tid.

Men samboeren min bruker flittig solarium, og da jeg konfronterte henne med de nye opplysningene, svarte hun:

- Alt med måte.

Og slik tror jeg de aller fleste tenker. Man bryr seg ikke om advarsler og ekspertmeninger når man heller kan velge sin egen versjon av saken - som er pefekt tilpasset sine egne behov.

Jeg verken røyker eller bruker solarium.

Gjør du? Og lar du deg skremme av slike opplysninger som dette?

Blogglisten

2 kommentarer:

  1. "Alt med måte" er tingen.
    Man sørger for å ikke ligge for lenge til grilling; et par minutter i slengen til å begynne med, om man ikke er brun fra før, så etter et par uker kan man øke til fire minutter osv.
    Dette gir huda tid til å sette i gang pigment-produksjon og tilpasse seg.

    Så har vi alle disse hestekur-folka som skal ha alt på no time, men man går bare ikke likbleik å legger seg til grilling i solarium i 15 minutter og raskt øke uten at man risikerer noe (nå skal jeg bli brun på ei uke).

    SvarSlett