lørdag 29. august 2009

Kan noe slikt skje i Norge?

Verden er i sjokk etter en ny grusom avsløring.

Denne gang er det ekteparet Nancy og Philip Garrido og deres kidnapping av den gang 11 år gamle Jaycee Lee Dugard.

Tidligere i uken dukket hun opp etter 18 år. Philip Garrido har innrømmet å ha kidnappet henne og satt to barn på henne i løpet av disse 18 årene.

Philip Garrido har flere svin på skogen. Han har tidligere sonet 17 år i fengsel for en voldtekt og det går rykter om at han kan være en seriemorder.

I tillegg sies det at konen er en robot som gjør det hun får beskjed om av mannen sin.

Joseph Fritzl har allerede skrevet seg inn i historiebøkene som en slemming av dimensjoner.

Philip Garrido er på god vei selv også.

Men jeg lurer - kunne noe slikt skjedd i Norge? Det finnes nok av folk som har forsvunnet og aldri blitt funnet igjen.

Eller er Norge et altfor lite land der vi hadde merket om naboen hadde en familie i kjelleren? Det var jo ingen i nabolaget til Fritzl som merket noe.

Tanken er i alle fall svært ubehagelig ...

Blogglisten

5 kommentarer:

  1. det er helt grusomt å tenke på at barn blir faktisk hold til fange akkurat nå.. men det er faktisk helt sant.. det kan også være at det er en lignende sak i Norge, men at ingen tror det, og derfor har ingen oppdaget det. Jeg skulle ønske at alle mennesker på Jorden kunne passe på, reagere skikkelig hvis de hører eller ser noe misstenkelig, selv om vi kanskje tror at det betyr ingenting, det er viktig at vi forstår at kriminele saker kan skje overalt og av hvem som helst, det er så viktig at vi ikke tenker "Han der er litt mistenkelig, og jeg har hørt lyder fra kjelleren/hagen.. men jeg kan da ikke bare ringe politiet for det"! Det er bedre å reagere en å ikke reagere på en sak som kan koste et menneske sin frihet.

    SvarSlett
  2. Stian Solhaug Stor-Re30. august 2009 kl. 01:12

    Tror nå det vil være kanskje like lett å gjøre noe sånt i Norge. Selv om befolkningen og landet er lite, befinner store deler av befolkningen seg ute på landet, i skoger etc. Så kan vi tenke oss resten selv..

    Fritzl klarte da å oppføre seg naturlig, til tross for at han skjulte en hel liten befolkning i sin egen kjeller, og det merket ikke engang hans egen kone.
    Disse jentene, nå om dagen det er snakk om, var borte i mange år, hun ene i 18 år. Om noen oppfører seg så "robotakig", vil jeg tørre å påstå at det er noe galt, enten på den ene eller den andre måten, så ja, slike ting kan nok lett skje i Norge også, tror jeg. Vi har bare ikke tenkt på den måten før disse avsløringene den siste tiden fra andre land.

    Kan også være lett å ikke oppdage noe, for dersom et barn blir kidnappet i ung alder, kan det jo hjernevaskes til å glemme sine egentlige foreldre. Det kan da se sine kidnappere som sine foreldre og leve resten av livet som en kidnappet person, intetanende selv om at den faktisk er en av de savnede det hører om på radioen.

    Kanskje er en kollega av deg kidnappet som liten? Kanskje er en klassekamerat? Kanskje er den lille jenta som ikke ligner noen av "slektningene" sine egentlig kidnappet, men lever et helt normalt liv for det? Hvem kan vite sikkert?

    Kan jo kalles for "illegal adopsjon", om jeg skal sette et fint lite navn på det.

    SvarSlett
  3. Uff, dette er jo enda en tragisk sak hvor voksne forgriper seg mot barn og holder de fanget i mange år som sitt eget lille leketøy. Grusomt. Jeg tror vi må få tilbake det vår Landsmoder Gro etterlyste og kalte "nabokjærringer", folk som vi kanskje oppfatter som litt brysomme og nysgjerrige, men som også følger med i nabolaget. La oss alle slå ett slag for "nabokjærringene" og gi de næring til å vokse frem, for jeg er overbevist om at vi kan ha eller få slike saker også i lille Norge

    SvarSlett
  4. Du skal være bra blåøyd om du tror at sånt ikke skjer i Norge også, desverre

    SvarSlett
  5. jeg har også opplevd det største marerittet foreldre kan oppleve, det å miste et barn på en uforklarig måte. Min sønn var nesten 4 år da han sporløst forsvant på Nordmøre, for 18 år siden. Politiet vil ikke etterkomme mitt krav om at min sønn skal etterlyses. Jeg har kjempet i 18 år mot politiet, og dette tar på kreftene. Uten noen form for bevis mener politiet at gutten har druknet. Andre viktige spor sørger de for at det smuldrer bort. Denne sorgtunge saken er en skam for Norge. Jeg har fått beskjed om at de ikke kan bruke ressurser på min sønn. Politiet mener at det nesten ikke er mulig at gutter kan bli kidnappet. Jeg vil fortsette min ensomme kamp for å finne min sønn. Hjelp fra de offentlige har jeg nesten ikke opplevd. Fortvilt mor!





































    ortvilt mor!

    SvarSlett